حصیرآباد، منطقه ای متفاوت – زباله

DSC03096منطقه حصیرآباد اهواز از مناطق قدیم و محروم اهواز است و با اینکه در مرکز شهر واقع شده است، امکاناتش در حد مناطق حاشیه شهر و بلکه کمتر است. همه چیزش با محلاتی که از ما بهتران در آنها زندگی میکنند، متفاوت است. در این پست میخوام به گوشه کوچکی از محرومیت این منطقه در زمینه خدمات شهری، که ناشی از نگاه تبعیض آمیز مسئولین است، اشاره کنم.

جمع آوری زباله از حقوق اولیه شهروندان است که به عهده شهرداری گذاشته شده، از سالها پیش تا کنون یکی از معضلات بزرگ منطقه محروم حصیرآباد همین حق اولیه، بوده و هست و تا کی ادامه خواهد داشت، خدا میداند. در برهه زمانی کوتاهی، مشکل تا حدودی حل شد، آن هم در  بعضی سالهای دهه ۶۰ بوده که روش جمع آوری زباله کاملاً با روشهای غیر بهداشتی الآن متفاوت بوده، در آن برهه زمانی، برای هر خیابان یک کارگر زحمت کش، اختصاص داده شده بود که روزانه با گاری مخصوص، اقدام به جمع آوری زباله از درب منازل میکرد، مردم ارتباط خوب و صمیمی با این کارگر ایجاد میکردند و مشکلات به خوبی مرتفع میشد و با توجه به اینکه حصیرآباد منطقه وسیعی است که بعضی قسمتهای آن ماشین رو نیست، به نظر میرسد تنها راه بهداشتی دفع زباله، همان روش قدیم است، بخشهای ماشین رو میتواند با روشهای نوین، تحت پوشش قرار داده شود، البته به شرط عدم تبعیض در ماشین آلات. در سالهای اخیر، چندین روش جمع آوری زباله، در منطقه اعمال شد. تا سالهای متمادی ماشینهای روباز نیمه سنگین که در بعضی کوچه ها امکان تردد نداشتند، این وظیفه را به عهده داشتند، ماشینهایی متعلق به بخش خصوصی و صد البته بدون نظارت و با باند بازیهای خاص، کار میکردند، روش اطلاع رسانی هم بوق گوش خراش و صدای ناهنجار پرتاب دله های زباله بود که با شدت از بالای ماشین به کف خیابان پرت میشد، پس از آن مردم موظف بودند که سطل زباله خود را از چندین متر آنطرفتر و از وسط خیابان، جمع کنند. البته ریختن بخشی از زباله ها و آلودگی سطح خیابان را دیگه کاری ندارم. در کوچه های تنگ، که امکان تردد آن ماشینهای غول پیکر، نبود، مردم وظیفه دیگری داشتند و آن انباشت زباله، سر کوچه بود که خود معضل بزرگی ایجاد میکرد، تصور بفرمایید که پیمانکارانی که هیچ ناظری جز خدای متعال ندارند و بعضیها اصلا ناظرشان را نمیشناسند، دو روز برای بردن زباله نیایند، چه اتفاقی خواهد افتاد. در همان برهه زمانی، و در تبعیضی آشکار، مناطقی مثل کیانپارس که دارای خیابانهای وسیعی بود، خودروهای کوچکتر و با پخش آهنگ موزیکال، زباله جمع میکردند.

در سالهای اخیر، قرار شد که از خودروهای مخصوص زباله و مثلاً استاندارد و بهداشتی و سرپوشیده، استفاده شود، در خیابانهایی که امکان تردد داشتند، وضع، نسبتاً رضایت بخش بود اما کما کان مشکل کوچه های تنگ، حل که نشد، هیچ، خیلی هم بیشتر شد. با یکی از اعضای شورای گذشته شهر، که بعدها منحل شد، تماسی داشتم و از بخشهای مختلف منطقه بازدید کرد و دستور داد که سر هر کوچه تنگ، سطل زباله بزرگی قرار داده شود، خوب خدا خیرشان دهد، انجام شد، اما کثرت زباله و عدم تخلیه به موقع، سبب شد، مشکل همچنان باقی باشد.

تصاویر زیر صحنه روزانه خیابان یک فرعی حصیرآباد است

DSC03096 DSC03097 DSC03098 DSC03099

در ماه های اخیر، مشکل دیگری ایجاد شده که عبارت است از نیامدن مأموران جمع آوری زباله، مواردی بوده که تا ۳ روز هم زباله ها جمع نشده، امروز نیمه شعبان است و بیش از ۴ روز است که زباله ها جمع نشده است، تجمیع زباله، دیگر اختصاص به کوچه های تنگ ندارد و تقریباً سر هر چهار راه، صحنه ای شبیه تصاویر بالا مشاهده میشود.

تصاویر زیر، از خیابانهای ۱۱ و ۱۲ حصیرآبد گرفته شده. توضیح اینکه امروز ساعت ۱۱:۴۷ با یکی از اعضای محترم شورای شهر، تماس گرفتم، ایشان فرمودند که تصویر تهیه و ارسال شود که خبر تصویر برداری را دادم. ساعت ۱۲:۰۳ این بزرگوار با بنده تماس گرفت و از قول شهردار منطقه، خبر حل شدن مشکل را دادند که به شدت توسط بنده، تکذیب شد. موقعی که با ایشان تماس گرفتم، تازه تصویربرداری کرده بودم و داشتم میرفتم جایی، وقت تماس ایشان هم ربع ساعت بعد بوده که امکان حل مشکل نبوده. به هر حال بعضی از تصاویر را بعد از مراجعه و حدود ساعت ۱۳:۳۰ به بعد گرفتم که نشان از عدم حل مشکل، تا اون موقع دارد، البته بعضی قسمتها، جمع آوری شده بود. عکسهای بالا که مربوط به خیابان یک فرعی هست بعد از ساعت ۱۳ گرفته شده، اما این وضع هر روز و هر ساعت این کوچه و مردم مظلومش هست، لذا مورد بحث جاهای دیگر است. به تصاویر توجه نمایید.

این دو عکس را سحر گرفتم، تو راه برگشت از مسجد. خیابان ۱۲ و ۱۱ چهارراه سوم

DSC03086 DSC03088

تصاویر زیر را حدود ساعت ۱۱:۳۰ و قبل از تماس با عضو محترم شورای شهر گرفتم

DSC03091 DSC03093 DSC03095

تصاویر زیر حدود ساعت ۱۳:۳۰ گرفته شده. خیابان ۱۲ حصیرآباد

DSC03101 DSC03103 DSC03104 DSC03105 DSC03108 DSC03110 DSC03112 DSC03113 DSC03114 DSC03115

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *