اندر احوالات و نظرات ضد و نقیض

اولاً بگم که اصلاً قصد نداشتم این پست را بنویسم ولی یه بنده خدایی انگار دوست داره با همه چیز مخالفت کنه و از اون دست جوانانی هست که همیشه منتقدن و به زمین و زمان گیر میدن و غافل از اینکه بعضی گیر دادنهاشون مخالف یکدیگر هست و تناقضی تو نظراتشان ایجاد میشه که اگه کسی زحمت بکشه و اونها را بذاره پیش همدیگه، اگه منطقی و منصف باشن میفهمن که چه دسته گلی به آب دادن.

این دوست عزیز معلمی دلسوز و زحمت کش و صد البته معتقد به موازین تربیتی و اخلاقی هست. همه میدونن دوران کودکی و نوجوانی، تأثیر بسیار زیادی بر روی شخصیت آینده فرد داره و غالباً افراد موفق، خود را مدیون معلم یا معلمانی در دوره های مختلف تحصیل میدونن. در فرهنگ دینی ما هم نسبت به این مهم سفارشات بسیاری شده. در مثلها و حکمتهای شیرین فارسی نیز بسیار نسبت به رعایت موازین اخلاقی در مواجهه با نوجوانان، تأکید شده است.

سال گذشته و در یازدهم آبان پستی منتشر کردم تحت عنوان انجمن اولیاء و مربیان که میتونید به طور کامل و همراه با نظراتش مطالعه کنید. در اونجا بنده نسبت به برخورد معدود معلمانی که با بداخلاقی و تندخویی و متسفانه گاهی اوقات با تنبیه بدنی با کودکان و نوجوانان برخورد میکنن، انتقادی کردم. ایشان گویا حتماً با هرچیری و لو اینکه حق مسلم و مورد اتفاق تمام کارشناسان تربیتی باشه، باید مخالفت کنه و اونجا تمام قد از تنبیه بدنی و بدخلقی دفاع کرده و طبق عادت همیشگی خود مسائل را به دولت و حکومت و زمین و زمان مرتبط کردن و برای معلم حقی قائل شدن که درصورت وجود عقده های اقتصادی و غیره، میتونه عقده خودش را سر بچه های معصوم خالی کنه و بدون توجه به اثر مخرب برخورد خوش بر آینده آنها، فقط به فکر تشفی خاطر خودش باشه. نمونه ای از نظرات ایشان:

واقعا تشکر میکنم از آقای (اسمش رو نبر ) که از معلمان زحمت کش حمایت کرد .. معلمان قشر مظلوم جامعه که فقط با عشق ودلسوزی به فکر تعالی جامع هستند اما علاوه برکم لطفی مسولین نسبت به آنها بعضی اولیا که دوست دارندبچه هاشون لوس بار بیایند احساس میکنند معلم باید ناز بچه رو بکشه تا تو کلاس مودب باشه یا درس بخونه و به بچه نگه بالا چشمات ابروه …من به شما می پرسم آقای هردان آیا معلمی با مدرک لیسانس که فیش حقوقیش با یک انباردار دیپلمه شرکت نفت میلیونی تفاوت دارد و شب تا صبح رابرای تامین معیشت خانواده به شغل دوم و سوم می پردازدآیااعصابی باقی می ماند تا ناز بچتون روبکشه اونم تو کلاس های ۳۰ ۴۰ نفره؟ واقعا شان منزلت پایین نیامده چون معلم با عشق کار میکندرسالت انبیایی خود را ایفا میکند اما یک عده میخوان این شان و منزلت رو هر جور شده پایین بیارن… شماهم جای آقای اسکندری بودی بدتراز این حرفا رفتار میکردی ..پس جای این که معلم رو متهم کنید…ازش تشکر وقدردانی کنید .

در پست دیگری که در تاریخ  ۱۸ آبان همان سال تحت عنوان « درمورد نظرات انجمن اولیا و مربیان » نوشته بودم نظرات دیگری افاضه فرمودند:

وای چه جنجالی شد بحث …  دوست دارم از این بحث های جنجالی … من فقط تعجب میکنم از شما آقای هردان من تو وبلاگ شمااسم چهار تا روحانی بزرگوار را آوردم شما نظر منو سانسور کردید به ناحق اونوقت اجازه میدهید یه پسر ۱۸ ساله هرتوهینی که میخواد بکنه به همه این مهدی جای ۱۸ تاکتاب روانشناسی چهار تا کتاب اخلاق میخوند تامودب بشه و به بزرگتراش این همه توهین نکنه …اون که از خودش این همه تعریف میکنه کتاب خوندن ملاک نیست ادب داشتن مهمه.. من با این که بزرگتر از آقا سینا هستم امابه علت این که لطف کردن ۲ساعت علم و تخصص شون روبه من آموزش دادند ..من بارها به خاطر شوخی هایی که باهاشون کردم ازشون معذرت خواستم و الان هم معذرت میخوام چون ما مسلمانیم و شیعه امیرالمونین علی علیه السلام که می فرمایند هرکس به من کلمه ای بیاموزد مرا بنده خود قرار داده …و این جمله به نظر میاد فصل الخطاب این بحث ها باشه و راجب این که معلم بچه ها رو منحرف میکنه باید بگم مقصرمعلم نیست مقصرشما روحانیون بزرگوارین همین معلم هنرستان که گفتید این عقاید رو درهنگام ورود به آموزش و پرورش نداشته چون گزینش ها مختلف وجود داره در بدو ورود(بحث لیاقت که گفتم) و یه معلم کشکی معلم نمیشه اما جامعه خرابی که داریم باعث تغییر عقیدش شده حتما و این هم وظیفه روحانیون بزرگواره که از جنبه تبلیغی خود را تقویت کنند و با تالیف کتاب ها و منبر های زیبا و صدا و سیما که با این جریان های انحرافی و وهابی مقابله کنند پس مقصر معلم نیست

در همان پست:

کسی نگفت تبیه بدنی خوبه اصلا اما ما از جایگاه زیر سوال رفته معلم توسط مسولین و اولیا را مورد انتقاد قرار دادیم البته بگم شان معلم با این اولیا ها یا حقوق کم پایین نمیاد چون معلم رسالت انبیایی خود را انجام میدهد و عاشق است .. سینا جان هم با من موافق بود که اگر معلم که اون همه راجبش مشکلاتش گفتیم اگر در کلاس عصابانی شد و حرفی زد یا حتی کتک زد هیچ کس حق ندارد حرفی بزند …تاکید میکنم هیچ کس حق ندارد حرفی بزند چه از لحاظ شرعی که امیرالمونین علی علیه السلام فرمودند هرکس به من کلمه بیاموزد مرا بنده خویش قرار داده چه از لحاظ قانونی که با استناد به بند ۱ ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامی و وحدت ملاک از این ماده استنباط میشود موافق با عرف و سنت های جامعه ایرانی تنبیهی که معلم در حدود متعارف نسبت به شاگردان و دانش اموزان خود به عمل میارد فاقد جنبه مجرمانه بوده و مستوجب مجازات نمیشود ….بله تو محاکم ما هم پذیرفته شده معلم دانش آموز رو له هم کنه هیچ کس حق حرف زدن نداردو عرف هم خود معلم تعیین میکنه که چه جوری دانش آموز بی ادب رو ادب کنه … به هیچ کس هم مربوط نیست تمومش کنید دیگه 

و باز در همانجا:

من به همه معلمان عزیز میگم بزنند و بکشن این بچه های بی ادب رو خودم ازشون دفاع میکنم در دادگاه و در قیامت و چوب معلم گل است هرکس نخورد خل است این ضرب المثل چه زیباس … معلم نزنه شما پر رو ها  درس نمیخونید این برا من ثابت شده

البته ممکنه از خودش دفاع کنه و بگه این را درپاسخ فلانی یا فلان مطلب گفتم اشکال نداره قضاوت را میذاریم به عهده خوانندگان. پستها و نظرات هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *