صندوقهای وام خانگی

صندوق‌های وام خانگی / بانکداری بدون ربا!

نوشته: یوسف مداحیان

? بخش پولی جامعه یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور است که با حذف بهره در نظام اسلامی قرار بود دستخوش تحول اساسی شود.
? دراین‌بین سیاست‌های پولی به‌عنوان هدایت‌کننده بخش پولی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که به‌کارگیری آن موجب تسریع در رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، تثبیت عمومی قیمت‌ها و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت‌ها خواهد شد.

سودهای کمرشکن وام در نظام بانکداری
?متأسفانه طی سال‌های سال بانک‌های دولتی و غیردولتی با سودهای کمرشکن وام، مردم را نقره‌داغ کردند و از سویی اخذ جریمه‌های دیرکرد نیز ((که برخی از مراجع آن را جایز ندانستند)) باعث بدبینی مردم به بانک‌ها شد اما مردم چاره‌ای نداشتند جز این‌که تسلیم رباخواری علنی بانک‌ها شوند.

صندوق‌های کوچک محله‌ای

?در این راستا و برای بازگشایی گره مالی مردم، برخی صندوق‌های محله‌ای و خانوادگی برای ارائه وام‌های خرد به ساکنان همان محله یا خانواده توسط افراد معتمد محلی شکل گرفت که تأثیری آن‌چنانی درروند رفع مشکلات اقتصادی مردم در سطح کلان نداشت.

صندوق‌های وام خانگی جدید

? اخیراً در رامهرمز توسط برخی افراد که اغلب خانم هستند صندوق‌های وام خانگی بدون بهره تشکیل‌شده که روند افزایشی داشته و به حدود ۱۵ صندوق رسیده است و تاکنون اغلب آن‌ها توانسته‌اند موفق عمل کنند و به‌نوعی بانکداری بدون ربا را عملی کردند.

قضاوت خوش‌بینانه

? اگر بخواهیم خوش‌بینانه قضاوت کنیم این صندوق‌ها با ارائه وام‌های بدون ربا توانسته‌اند نقشی اساسی را در رفع مشکلات مردم در عرصه‌های مختلف مالی، اقتصادی و اشتغال ایفا کنند و همین مسئله باعث شده درصد بالایی از مردم این شهرستان و شهرهای خوزستان جذب این صندوق‌ها شوند تا بتوانند با دریافت وام‌های مناسب گره‌ای از مشکلات خود را باز کنند.

اعتماد یک‌طرفه!

? از سویی صرف‌نظر از مسئول صندوق‌ها و با در نظر گرفتن استرس‌های روزمره و مشکلات اقتصادی مردم، صندوق‌های وام خانگی می‌بایست ملزم به انجام تعهدات خود باشند زیرا که مردم یک اعتماد یک‌طرفه را با آن‌ها برقرار می‌کنند و شاید متقاضی وام حتی مسئول صندوق را هیچ‌گاه نبیند و یا نشناسد که این مورد ممکن است تا دریافت وام، به متقاضی استرس روحی وارد کند.

آیا لیدرها همه‌کاره‌اند؟

? درواقع لیدرها اقدام کننده کار و رابط بین مسئول صندوق و مردم هستند و در این راستا رویه واحدی برای دریافت حق العملکاری ندارند و هر کس مبلغی را از متقاضی اخذ می‌کند، به‌هرحال با توجه با این اعتماد یک‌طرفه سرمایه‌های هنگفتی از مردم نزد مسئول صندوق‌ها جمع می‌شود که باید این افراد خیانت‌درامانت نکنند و اعتماد عمومی مردم را خدشه‌دار نکرده و استرس به جامعه تزریق ننمایند.

نظارت بر عملکرد صندوق‌ها ضروری است
? برای حفظ آرامش در جامعه و با توجه به سابقه بدی که مردم از شرکت‌های هرمی و گلد کوئیست ها و … دارند ضرورت دارد مراکز امنیتی و انتظامی نظارت‌های محسوس و غیر محسوس خود را بر این صندوق‌ها داشته باشند تا خدای‌ناکرده جامعه دوباره در شوک اقتصادی فرو نرود زیرا که مردم بیش از این توان ضرر و زیان ندارند.

پیشنهادها

✅ پیشنهاد می‌شود مجمعی برای این صندوق‌ها تشکیل شود و ملزم به ایجاد مکان‌های مشخص با آدرس مشخص باشند و از دریافت پول مردم با ارائه شماره‌حساب و یا کد در فضای مجازی توسط برخی لیدرها که حتی اسمشان را هم مردم نمی‌دانند جلوگیری شود.
❇️ مسئولان صندوق‌ها هم اجازه ندهند احیاناً با آبرو و حیثیت آن‌ها توسط برخی از لیدرها بازی شود و بر عملکرد آن‌ها نظارت کامل داشته باشند.
? مردم هم باید حساسیت‌های خود را بالا ببرند و نگذارند از خلأ اقتصادی آن‌ها برخی خدای ناکرده سوءاستفاده کنند.

? هوشیار باشیم و هوشمندانه قدم برداریم

?? لطفا انتشار دهید

‌? رامپرس

? آدرس ما در تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAADzGTY9cz2cix0ghRw
? پیج ما در اینستاگرام
https://www.instagram.com/rampress.i

یک دیدگاه

  1. هنوز وبلاگتونو دارید!!به به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *