هر ساله با فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت رجب، تبلیغات لیله الرغائب هم شروع میشه، اعمالی که هیچ گونه سند معتبری ندارند، تحقیق ذیل را نمیدونم از کی هست، اما متقن و مورد اعتماد است، با تشکر از محقق محترمی که این زحمت را کشیده، عینا آن را نقل میکنم :
*┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄*
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تحیت
*افسانه لیله الرغائب*
*و نمازهای شب های ماه رجب*
۱. متاسفانه چند سالی است که اعمال و ایام بلا سند معتبر و … به عنوان معارف دینی شایع شده و جماعتی اقدام به جعل و ترویج اکاذیب و موارد بی سند نموده و سایرین بدون دقت و اعتناء به تذکر اهل تحقیق ؛ آن را تبلیغ و ترویج می نمایند.
۲. لیله الرغائب امری است که در متن اصلی و فرعی شیعه اصلا مثبوت نیست و سید بن طاووس در اقبال الاعمال بلاسند صحیح ؛ آن هم از متون “اهل سنت ” بیان کرده و *تا قبل از سید؛ اصلا اثری از لیله الرغائب وجود ندارد* .
نکته مهم این که ایشان از منابع اهل سنت آن را نقل نموده ؛در حالی که رجال این نقل یا اصلا وجود خارجی ندارند و یا وضاع کذاب و جاعل و … معرفی شده اند !!!.
البته صرف نقل از اهل سنت به تنهایی قدح این نقل نیست بلکه نکته مهم این است در منابع خود اهل سنت هم این مساله مردود و مجعول اعلام شده است .
۳. برای نماز و عبادات این شب نیز سندی نیست .
برخی از فقهاء معاصر مانند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در استفتاآت خود ؛ ذیل مساله ۳۷۵ ؛ به بی سند بودن این نماز ها فتوا داده اند .
و فقهاء دیگر هم به قصد رجاء فرموده اند ؛ و این یعنی سندیت ندارد.
۴. علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در زاد المعاد می فرماید:
? برخی اعمال نقل شده در این شب ها که گفته اند در بین نماز مغرب و عشاء باید انجام بگیرد؛ به جهت طولانی بودن نه تنها وقت فضیلت و مستحب نماز عشاء فریضه را قضا می کند؛ بلکه وقت واجب را نیز ضایع می کند و لذا مستحبی که سبب اخلال در واجب و تضییع آن شود قطعا مردود است.
و در ادامه تصریح می فرمایند:
? *اصلا سندی برای نمازهای شب های ماه رجب نیافتم و نماز لیله الرغایب معتبر نیست و اگر کسی می خواند؛ فقط به قصد این که نماز خواندن خوب است، باید بخواند و الا اشکال دارد و از طریق اهل سنت است.*
۵. فرض شود که اولین پنج شنبه ماه رجب ؛ با شب چهارم رجب مطابق گردد.
برای این شب ۱۰۰ رکعت نماز نوشته اند و برای لیله الرغائب نیز ۱۲ رکعت و اذکار نیز نوشته اند .
خوب اگر کسی بخواهد بین نماز مغرب و عشاء این ۱۱۲ رکعت را با اذکار آن اقامه کند؛ قطعا نماز عشاء او یا قضاء می شود و یا وقت فضیلت و استحباب آن از بین می رود و همین خبر از جعلی بودن لیله الرغائب و نمازهای شب های ماه رجب می دهد زیرا شارع هرگز چنین متضاد دستور عبادی ندارد.
?۶. نماز لیله الرغائب نه تنها در منابع شیعی نیامده بلکه یک نماز مجعول از سوی اهل سنت است که بعد از تراویح محرف ترین نماز ساختگی آنان است.
۷. جناب شیخ حر عاملی رضوان الله تعالی علیه در وسایل الشیعه نیز روایت لیله الرغایب را به سند مرسل از سید بن طاوس و علامه مجلسی قدس سره نیز آن را از بنی زهره نقل می کند.
اما درباره برخی از رجال آن می نویسد: مجهول هستند و یا وجود خارجی ندارند و یا اصلا ثقه نیستند ، مانند ابو عبدالله الحسین بن علی و علی بن جهضم، علی بن محمد بن سعید بصری، خلف بن عبدالله.
۸. آن چه در منابع اهل سنت ثبت است نقلی است از “احمد بن قاسم جویباری هروی” که در کتب اهل سنت به “وضاع الکذب” معرفی شده است
۹. این که بگوییم سید بن طاوس کتابهای زیادی داشته که به دست ما نرسیده و همین کفایت می کند ؛حرف عقیمی است .
زیرا شکّی نیست که کتابهای زیادی بهدست ما نرسیده؛ ولی وظیفه ما فحص در کتابهای موجود و چنان چه در این ها به نتیجهای نرسیم، به صِرف «احتمال وجود مطلبی در کتابهای از میانرفته» نمیتوانیم آن مطلب را به دین استناد دهیم وگرنه باب هرج و مرج گشوده خواهدشد و هر کس هر احتمالی را ثبت می کند؛ فتامل.
۱۰.برخی می گویند : مستحبّات را میتوان بنا بر مبنای «تسامح در ادلّهٔ سنن» انجام داد و نیازی به «سند معتبر» نیست و بر طبق احادیث «من بلغ» اگر کسی انجام داد، مأجور است.
در پاسخ ؛ تبیین می شود:
ابتدا باید وجود یک موضوع ثابت شود تا بر فرض قبول قاعده تسامح ؛ بتوان تسامح در آن را جاری کرد .
وقتی لیله الرغائب و نمازهای ماه های رجب هیچ گونه سندیت ندارد و تا قرن هفتم اثر و خبری از آن نبوده ؛ چگونه به این قاعده در مستحبات می توان استناد کرد ؟
نکته مهم این که: قاعدهٔ «تسامح در ادلّه سنن» و اخبار «من بلغ» مورد پذیرش همهٔ فقهاء نیست و نمیتواند استحباب شرعی را ثابت کند.
بزرگانی مانند شیخ انصاری؛ آیتالله خوئی ؛ میرزا جواد تبریزی و … رحمهم الله تعالی دربارهٔ اخبار «من بلغ» و این که نمیتواند استحباب عملی را ثابت کنند و بیاساسبودنِ قاعدهٔ «تسامح در ادلّهٔ سنن» نظر متقن داده اند.
۱۲. ?فقیه شیعی سترگ ، رجالی بزرگ مرحوم علامه شوشتری رضوان الله تعالی علیه در کتاب ” النجعه فی شرح اللمعه ” چنین می نویسد :
《 أما باقی صلوات کل لیله من رجب و بعض ایامه المذکوره فی الاقبال مرفوعه عن النبی صلی الله علیه و آله فلا عبره بها فلا بد من کونها عامیه》
*نمازهای شب های ماه رجب و بعضی از روزهای معروف شده آن که در اقبال الاعمال سید بن طاووس آمده به هیچ وجه قابل اعتناء نمی باشد و بلا سند و ریشه در فقه اهل سنت دارد* .
? *علامه امینی رحمت الله علیه هم لیله الرغائب را جعلی می داند و در الغدیر می نویسد:*
《علی بن عبدالله بن الحسن بن جهضم ابوالحسن الهمدانی … انّه کذّاب ، انّه وضع صلاه الرغائب》(الغدیر ج ۵ ص ۲۴۵)
قطعا او دروغ پرداز است و کسی است که نماز لیله الرغائب را جعل کرده است .
*آیت الله سبحانی از مراجع تقلید در کتاب طبقات الفقها ء چنین می نویسد* :
《…صلاه الرغائب مخالفه للشرع و موضوعه علی النبی …》.
ابن عبدالسلام نماز لیله الرغائب را بدعت دانسته و آن را جعلی بر پیامبر صلی الله علیه و آله می داند.
والله المستعان
سلام على الشیخ العزیز السدید ورحمهالله وبرکاته.
إذا تبقى الناس على هذا المعتقد أراه أولى لأنّها سمعتها من علماءهم وثقاتهم و إذا أردنا على هذا المنهج نقود لا شک الکثیر من المعتقدات تسقط من الإعتبار، وإن کنت مصرّا على ذلک فتحذّر حتى لا یسقط مَن بلّغ لهذه الصلاه مِن أعیون الناس،و من عند الله التوفیق.والسلام.
علیکم السلام و رحمه الله و برکاته.
سکتنا عن اشیاء و دخلت فی معتقد العوام حتی صارت من اوجب الواجبات، مثل الاعتکاف فی ایام البیض من رجب، حتی یسألون بأنّ فی هذا العام، اختلف سماحه السید السیستانی فی اول رجب و کیف نصحح اعتکافنا فی ایران؟!!! علماً بأنّ الاعتکاف امر مستحبّ و لیس له ایام مخصوصه، نعم یوکّد الاستحباب فی العشره الاخیره من شهر رمضان المبارک.
سمعت بعض الاخوه ینقلون بأنّ الناس لأجل درک ایام الاعتکاف المزعومه و قلّه الأماکن التجأوا الی الاعتکاف فی الحسینیات مع أن الاعتکاف لم یشرع الا فی المساجد إذا لم نقل بإنحصار مشروعیّته فی المساجد الاربعه.
سألنی احد المصلّین قبل کم لیله و قال أنا فی هذا العام لا اقدر علی حضور المسجد للإعتکاف، فهل یجوز أن اعتکف فی منزلی؟؟ و أکید فی الظروف الحالیه و شیوع مرض کرونا، ستزداد هذه التساولات…